måndag 28 januari 2008

hederlig svensk? ärtsoppa


Ärtsoppa ätes ju traditionellt på torsdagar, men traditionell är inte det första jag skulle kalla mig själv, så jag tycker att ärtsoppa på en söndag går minst lika bra. Dessutom har man oftast mycket tid att laga mat på söndagar så det passar perfekt med långkok. Jag använde go green's gula ärtor till min soppa och följde i stort sett receptet på paketet, mest för att kunna beräkna mängden ärtor.

Recept:
6 dl torkade gula ärtor (lagda i blöt under natten)
1 gul lök
2 hela salladslök
1 grönsaksbuljongstärningar
1,5 l vatten
1 tsk timjan
salt
senap till servering

Koka upp ärtorna i nytt, kallt vatten. Låt koka ett par minuter tills skalen flyter upp till ytan. Skumma av och plocka bort skalen. Tillsätt fint hackad lök och salladslök, buljongtärningen och vattnet. Låt koka på svag värme tills ärtorna är mjuka och konsistensen på soppan är mosig (ca 1h). Krydda med timjan och smaka av med salt. Servera med senap och bröd.

Soppa är väldigt lätt att laga och sköter sig själv på spisen. Det är väldigt bekvämt och gott såhär på vinterhalvåret.

Inga kommentarer: